Rumpál, Robot, Pérák, Kývačka, Bizon nebo Pionýr, také přezdívaný Fichtl, Pincek či Pařez. To vše jsou názvy legendárních, robustních, téměř nezničitelných a kdekoliv opravitelných motocyklů značky JAWA, která bezesporu patří k nejznámějším průmyslovým značkám českého původu.
JAWA je nejstarší česká firma zabývající se výrobou motocyklů. Vyrábí je už více než devadesát let. Pojmenovaná je podle Františka Janečka, který zakoupil licenci na výrobu motocyklů Wanderer. Jméno JAWA tak vzniklo spojením počátečních písmen jmen Janeček a Wanderer.
Za svou existenci firma uvedla na trh desítky modelů nejrůznějších motocyklů, které se nejprve vyráběly v Praze, pak v nové továrně v Týnci nad Sázavou.
Nejstarší byl motocykl JAWA 500 OHV, označován jako Rumpál. Byl však příliš robustní, drahý a poruchový, a tak velký úspěch slavila až JAWA 175 Villiers, kterou provázel slogan „Lepší stroj za méně peněz“.
Za 2. světové války obsadila závody německá armáda. Janeček proto ukryl tisíce náhradních dílů po stodolách a kůlnách okolo Týnce. Se svými spolupracovníky pak ilegálně pracoval na vývoji nové motorky. Vznikl tak slavný Pérák, který vzbudil v roce 1946 světovou senzaci a byl exportován do 112 států.
JAWA na řadu let ovládla světový trh, čehož se Janeček už nedožil. Zemřel ve svém pražském závodě 4. června 1941.
Na motocyklech JAWA jezdili také závodníci a koncem 60. let patřila JAWA 350 k vůbec nejrychlejším motocyklům slavné Grand Prix. Využívala ji i švédská armáda a v Turecku po dlouhá desetiletí doslova kralovala. Používali ji tam jako taxíky, ty bíle nastříkané dodnes půjčují na svatby, a dokonce jí skládají i básně. Velké oblibě se dodnes těší také v Indii. Je to zkrátka legenda, pro mnohé doslova rodinné dědictví a její příznivci se shodují, že přátelství přes JAWU je velmi silné a opravdu drží.