Mojráček a jeho nový kamarád s ADHD

Jednou se u večeře ptal Mojráček maminky, jestli by si mohl v sobotu pozvat na návštěvu kamaráda ze školy. Maminka samozřejmě souhlasí a má radost, že si Mojráček ve škole našel někoho, s kým si rozumí. „A jak se ten tvůj kamarád jmenuje? Co má rád? Budete chtít připravit něco speciálního na svačinu? Abych vše stihla nakoupit,“ vyptávala se Mojráčkova maminka. A tak jí Mojráček vypráví, že jeho kamarád se jmenuje David a moc rád hraje tenis, stejně jako Mojráček. Proto si oba hned padli do oka a mají si pořád o čem povídat. Dokonce budou chodit hrát na stejné tenisové kurty. „Maminko, a víš co? Paní učitelka říkala, že David má ADHD. Nevím, co to přesně je, ale David říká, že proto chce pořád jen běhat a neumí vydržet na místě,“ řekl nakonec Mojráček. Maminka ho ujistila, že to vůbec nevadí, a byla ráda, že jí o tom Mojráček řekl dopředu. Mohla si tak o ADHD zjistit co nejvíce informací, aby se u nich Mojráčkův kamarád cítil co nejlépe.
Druhý den přišel Mojráček ze školy celý nadšený, Davidova maminka s návštěvou také souhlasila, a tak už si kluci ve škole začali plánovat, co všechno spolu v sobotu podniknou. „Maminko, paní učitelka ti vzkazuje, že dala Davidově mamince tvoje telefonní číslo. Bude ti v pátek volat, abyste se domluvily,“ křikl Mojráček ze schodů a utíkal do svého pokoje. V pátek Mojráčkova maminka netrpělivě čekala u telefonu, aby ten důležitý hovor nepropásla. Davidova maminka jí vysvětlila, co to přesně ADHD znamená, že je to porucha pozornosti a David je tedy o mnoho živější dítě než Mojráček. Díky všem informacím mohla Mojráčkova maminka naplánovat klukům celé sobotní odpoledne.
V sobotu nemohl Mojráček ani dospat, jak se na návštěvu kamaráda těšil. David přišel chvíli po obědě. Mojráčkova maminka věděla, že by si měli kluci nejprve odpočinout. Byla připravena i na to, že David by měl spíše odpočívat aktivně, aby se nezačal nudit. A jelikož přes noc napadlo spoustu sněhu, nechala kluky, aby si šli hrát ven. „Schválně, kluci,“ řekla maminka, „jestli se vám podaří postavit ze sněhu bunkr? Můžeme si pak zahrát sněhovou bitvu.“ „JUPÍÍÍ!“ výskali kluci nadšením a hned se dali do práce. Jakmile měli hotovo, zavolala je maminka na svačinu. Připravila jim ovocný salát, který měli oba moc rádi. Potom si kluci ještě chvíli hráli doma, dívali se na pohádku, kreslili, a když byli dostatečně odpočatí, mohli jít zase ven do bunkru. A jelikož jim to maminka slíbila, zahrála si s nimi bitvu o dobytí pevnosti. Kluci vyhráli, ale aby to mamince nebylo líto, postavili jí na zahradě obrovského sněhuláka.
Večer si pro Davida přišli jeho rodiče. Kluci se smutně loučili a slíbili si, že příště zase přijde Mojráček na návštěvu k Davidovi. Ten večer oba kluci usínali ve svých postýlkách spokojeně, s úsměvem na rtech a těšili se, až se znovu uvidí ve škole.

Tipy pro rodiče:
• Pro děti s ADHD je důležitý pravidelný režim a jasná pravidla.
• Domácím úkolům se věnujte vždy ve stejný čas, nejlépe po chvíli odpočinku. Ze stolu odstraňte vše, co by dítě mohlo rozptylovat.
• Povinnosti a práci rozdělte do kratších úseků, střídejte dítěti činnosti po cca 15–30 minutách. Vždy trvejte na dokončení úkolu, buďte důslední.
• Dítěti dávejte stručné a jasné instrukce. U delších výkladů rychle ztratí pozornost. Základní pravidla je dobré dítěti vylepit na viditelné místo.
• Buďte trpěliví, nápomocní, dítě povzbuzujte a mějte na ně jen takové nároky, které je schopné zvládnout.

Komentáře