Mojráček je závislý na počítačových hrách

Mojráčkovi rodiče si už delší dobu všímají, že Mojráček tráví čím dál více času na počítači a hraje hry. Ze začátku tomu nevěnovali moc pozornost, říkali si, že když je venku pořád škaredé počasí, Mojráček se jednoduše nudí. Jenže pak jednoho dne volala mamince Mojráčkova paní učitelka, že Mojráčkovi není dobře a stěžuje si na bolest břicha. Maminka si pro něj přijela a odvezla ho domů. Nevypadalo to na nic vážného, odpoledne už si Mojráček na žádnou bolest nestěžoval, a dokonce snědl celou večeři.

Za pár dní se ale situace opakovala. A pak ještě několikrát. Maminka vzala pro jistotu Mojráčka na vyšetření k lékaři, ale všechny výsledky měl v pořádku. „Netrápí ho něco ve škole?“ ptala se lékařka maminky, „někdy se děti škole vyhýbají, protože tam mají problémy, a pak si vymýšlejí různé bolesti. Zkuste se ho na to zeptat.“ Mamince to vrtalo hlavou, Mojráček do školy chodil přece vždycky rád a měl tam spoustu kamarádů. Ještě ten den si domluvila schůzku s jeho paní učitelkou, aby se s ní o všem poradila. Schůzka nedopadla moc dobře. Maminka zjistila, že je Mojráček poslední dobou ve škole roztržitý, ospalý, a jednou na hodině dokonce usnul. Také zapomíná pomůcky a domácí úkoly píše o přestávce.

Doma se maminka radila s tatínkem a ten rozhodl, že budou Mojráčka ještě nějakou dobu bedlivě pozorovat. Nakonec přece jen zjistili, co se za tím vším skrývá. Mojráček totiž místo psaní úkolů hrál na počítači. Dokonce jej tatínek přistihl, že počká, až rodiče usnou, a hraje hry až do rána. Domluvili se tedy s maminkou, že mu počítač odstěhují z pokoje. Když to Mojráček zjistil, byl hrozně rozčilený, trucoval, házel věcmi a chtěl, aby mu rodiče počítač vrátili. Maminka mu vysvětlila, že na tom počítači tráví opravdu hodně času a zanedbává přípravu do školy, proto počítač zůstane až do odvolání u tatínka v pracovně.

Mojráček hodně dlouho trucoval. Po příchodu ze školy si rychle udělal úkoly a pak jen ležel na gauči a s nikým se nebavil. Kromě toho byl hodně neklidný. Rodiče se rozhodli plánovat Mojráčkovi různé aktivity tak, aby stále nemyslel na počítačovou hru. Vymýšleli různé výlety, návštěvu aquaparku nebo se domluvili s přáteli, že si zajdou společně na piknik. Snažili se o to, aby byl Mojráček co nejvíce v kontaktu s dětmi a hrál si s nimi. Zabralo to. Po nějaké době si Mojráček na počítač skoro ani nevzpomněl, trávil teď hodně času s novými kamarády. Dokonce řekl rodičům, aby počítač nechali v tatínkově pracovně, že už jej v pokoji mít nechce.

Tipy pro rodiče:

  • Většina rodičů vyrostla v době, kdy největší riziko závislostí představoval alkohol a kouření. Dnešní děti vyrůstají v jiné době, kdy největší riziko závislostí představují sociální sítě, počítačové hry, mobily atd.
  • Mluvte s dětmi od útlého věku o tom, jaké riziko představují sociální sítě a internet.
  • Není cílem dětem moderní technologie zakazovat, ale naučit je, aby je užívaly bezpečně a pouze v omezeném čase.
  • Samozřejmě i dnešní děti experimentují s cigaretami, preferují ale elektronické cigarety, což je pro rodiče obtížněji odhalitelné.
  • Nejlepší prevencí vzniku závislostí je budování vazeb s vrstevníky, podpora zájmů a koníčků, rozvoj zdravého sebevědomí dítěte, mít na dítě přiměřené nároky a naučit jej zvládat stres.
  • Důležité je také mít vybudovaný pevný a respektující vztah dítě – rodič.
Komentáře