Mojráček objevuje sociální sítě

Mojráček si po škole smutně sundal batoh a posadil se ke stolu. Maminka si hned všimla jeho skleslého výrazu. „Co se děje, Mojráčku?“ zeptala se starostlivě. „Mami, skoro všichni ve třídě už mají Instagram. Sdílejí tam různé věci a pak se o nich baví ve škole. Já nic nevím a připadám si úplně mimo. Prostě nevím, o čem mluví,“ povzdychl si Mojráček. Maminka se zamračila a řekla: „O Instagramu už jsme přece mluvili, Mojráčku. Domluvili jsme se, že na takové věci máš ještě čas.“ „Ale to bylo dřív! Teď už ho mají skoro všichni a já tam nejsem. Připadám si odstrčený,“ namítl Mojráček zoufale. Maminka chvíli přemýšlela. „Dobře, probereme to s tatínkem,“ řekla nakonec.

Ten večer rodiče dlouho mluvili o tom, jestli Mojráčkovi Instagram dovolit. Ani jeden z nich ho neměl a vlastně ho ani nechtěli, ale věděli, že někteří jejich kolegové ho používají. Nakonec se dohodli, že druhý den každý z nich požádá nějakého kolegu, aby jim ukázal, jak to na Instagramu chodí. Druhý den se v práci rodiče vyptávali kolegů a kamarádů. Dozvěděli se, že někteří z nich si Instagram založili jen proto, aby mohli sledovat, co tam přidávají jejich děti. Večer si rodiče znovu sedli a shodli se na tom, že Mojráčkovi mohou věřit – vždyť je spolehlivý a nikdy je nezklamal.

„Mojráčku, dovolíme ti Instagram,“ oznámila mu maminka s úsměvem. „Ale budeš mít v přátelích jednoho z nás – vyber si koho. A než začneš, připomeneme si pravidla.“ Tatínek si odkašlal a řekl: „Nikdy nesdílej své osobní údaje, celé jméno, adresu ani žádné citlivé informace. Nepřidávej si lidi, které neznáš, a dodržuj čas, který jsme si stanovili, že můžeš trávit na internetu.“ Mojráček horlivě přikyvoval. „Slibuju! A v přátelích budu mít tatínka!“ A tak si Mojráček založil svůj první instagramový účet a přidal si tatínka. Byl nadšený, že konečně ví, o čem si spolužáci povídají. Zároveň si byl jistý, že důvěru rodičů nezklame. Druhý den se ve škole Mojráček už necítil odstrčeně. Když se kamarádi bavili o nejnovějším příspěvku jednoho spolužáka, Mojráček tentokrát věděl, o čem je řeč. Večer si sedl s tatínkem ke stolu a ukazoval mu, jak Instagram funguje. Tatínek se smál a občas nechápavě vrtěl hlavou nad některými příspěvky, ale byl rád, že může mít přehled o tom, co jeho syn na internetu sleduje. „Takže tohle jsou ty slavné stories?“ zeptal se tatínek se zájmem. „Jo, tati! A tady vidíš, kdo je viděl. A taky můžu dávat lajky a komentovat!“ vysvětloval Mojráček nadšeně. Maminka si k nim přisedla a zeptala se Mojráčka: „A co tvoji spolužáci? Jsou rádi, že jsi teď taky na Instagramu?“ „Jo, mami! Konečně s nimi můžu mluvit o tom, co sdílejí. A víš co? Už se necítím hloupě,“ odpověděl Mojráček s jiskřičkami v očích.

Tatínek se usmál a poplácal ho po rameni. „To jsme rádi, zlatíčko. Jen si pamatuj, co jsme si říkali – buď opatrný.“ „Nebojte se, nezklamu vás!“ slíbil Mojráček a s chutí se ponořil do světa Instagramu, vědom si toho, že je to nejen zábava, ale i zodpovědnost.

Tipy pro rodiče:

  • Opakujte dětem zásady bezpečnosti na internetu.
  • Hlídejte, aby sociální sítě nenarušily budování běžných vztahů s vrstevníky dítěte.
  • Některým dětem sociální sítě nahrazují formu pozornosti, kterou získávají pomocí „lajků“ pod svými fotografiemi a statusy – proto si vždy na své dítě najděte čas, oceňujte jej.
  • Je důležité omezit čas, který mohou děti trávit na internetu a počítači/tabletu/mobilu; u dětí na 1. stupni ZŠ by to nemělo být více než 90 minut denně, u dětí na 2. stupni ne více než 2,5 hodiny denně.
  • Všímejte si změn nálad a chování u Vašich dětí – může to být signálem, že se dítě potýká s nějakým problémem, jako je např. kyberšikana.
  • Budujte u dětí odmala pocit důvěry a bezpečí, aby věděly, že v případě jakýchkoliv potíží za vámi mohou přijít.
Komentáře